دسته بندی اخبار و مقالات
آرشیو اخبار
اخبار شرکت | اخبار و رویدادهای شرکت
تحلیل مدیران سرمایه‌گذاری از آینده بازار ایران (قسمت دوم)
شنبه, مرداد 31, 1394 by روزنامه دنیای اقتصاد

کنترل‌زدایی از قیمت‌ها

چارلز رابرتسون
مدیر شرکت سرمایه‌گذاری رنسانس کپیتال

با حصول توافق، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران امیدبخش است. با رفع تحریم‌ها اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و فرصتی مناسب برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده فراهم می‌شود. اکنون که دولت با ورود سرمایه‌گذاران از اقصی نقاط جهان روبه‌رو است، باید به فکر برنامه‌ای مدون باشد تا از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد. در این راستا دولت باید اقداماتی انجام دهد از جمله حذف کنترل قیمت‌ها و اصلاح بازار سهام. همچنین دولت نیز باید در جهت شفاف‌سازی سیستم بانکی کوشش کند چراکه به نظر کارشناسان، موسسات و بانک‌ها در دوران پساتحریم نقش کلیدی در سهولت بخشیدن به ورود سرمایه‌گذاری ایفا خواهند کرد.

تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ایران

کلمنته کاپلو
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری استرجن

صندوق استرجن در سال 2005 آغاز به کار کرد و شعبه آسیای مرکزی آن را سال گذشته تاسیس کرد. این صندوق تقریبا 75 میلیون دارایی تحت مدیریت دارد. شرکت سرمایه‌گذاری استرجن برنامه دارد تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خود را در بازار سهام ایران راه‌اندازی کند. من به‌عنوان مدیر صندوق سرمایه‌گذاری بر این باور هستم که به دنبال رفع تحریم‌های ایران در سال جاری، این صندوق می‌تواند از مزایای شکوفایی اقتصاد ایران منتفع شود. برای شرکت‌های اروپایی و آمریکایی باید زمینه‌های بسیاری فراهم شود تا در کسب‌و‌کار ایران سرمایه‌گذاری کنند. هر چند باید این نکته را به‌خاطر داشته باشیم که رفع تحریم‌ها به این زودی‌ها محقق نخواهد شد. پس از امضای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، وزیر اقتصاد آلمان برای گسترش روابط اقتصادی به ایران سفر کرد. آلمان و ایران سال‌ها روابط تجاری داشته‌اند. صندوق سرمایه استرجن به‌طور رسمی از شهریور در ایران با سرمایه 30 میلیون دلار فعالیت می‌کند و در صورت رفع تحریم‌ها میزان دارایی این صندوق به 500 میلیون دلار افزایش خواهد یافت. همچنین، این صندوق در زمینه دارو و بخش‌های مالی ایران فعال خواهد بود. این حوزه‌ها در صورت لغو تحریم‌ها با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهند شد. این صندوق احتمالا با شرکت کارگزاری مفید مشارکت خواهد کرد. صندوق استرجن از مدت‌ها پیش بازار ایران را به‌عنوان بازاری که ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی دارد، مورد هدف قرار داده بود و من از ایران سه سال پیش بازدید کردم. 


ایران، غول خفته
 
نیکولاس بنسکی  
رئیس سرمایه‌گذاری فرست فرانتیر

شرکت سرمایه‌گذاری فرست فرانتیر یک بانک سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران نهادی کمک خواهد کرد تا به طور جهانی در بازار‌های پیش رو سرمایه‌گذاری کنند. بازار ایرانی مانند هر بازار در حال رشد دیگری، برای رشد به سرمایه نیازمند است. شرکت‌های بسیاری با کلاس‌های جهانی در ایران وجود دارند، اما بیشتر آنها از فناوری جدید و فرآیندهای موجود در دنیا به خاطر وجود تحریم‌ها دور مانده‌اند. در صورت لغو تحریم‌ها، سرمایه‌های خارجی به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم و بازار سهام سرازیر خواهد شد. این امر با تقویت مصرف‌کنندگان و تزریق سرمایه به پروژه‌ها و کسب‌و‌کار جدید، موجب رشد عظیمی در اقتصاد ایران خواهد شد. ایران از سوی بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان آخرین غول خفته نگریسته می‌شود. این امر باعث بازگشت مناسب سرمایه‌گذاری برای هر دو طرف ایرانی و خارجی خواهد شد. 

ایران در مقایسه با بازار‌های نوظهور دیگر مزایای بسیاری دارد. ایران جمعیتی تحصیلکرده، دولتی با ثبات و قدرتمند دارد و همچنین مردم این کشور به قانون و تاریخ فرهنگی هزاران ساله خود احترام می‌گذارند که این به ایرانی‌ها هویت قوی می‌دهد. این خصیصه ایران را از بقیه کشور‌ها متمایز می‌سازد. ایزوله شدن ایران را از بقیه دنیا دور نگه داشت و این بازگشت دوباره چالشی بزرگ و جدید برای ایران خواهد بود.

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟