دسته بندی اخبار و مقالات
آرشیو اخبار
اخبار شرکت | اخبار و رویدادهای شرکت
تحلیل مدیران سرمایه‌گذاری از آینده بازار ایران (قسمت سوم)
يکشنبه, شهريور 01, 1394 by روزنامه دنیای اقتصاد

حضور برندهای معروف


مارتین سورل
مدیر تبلیغاتی شرکت دبلیو پی پی 

من اخیرا به همراه تیم تحقیقاتی خود به بررسی صنایع ایران پرداخته‌ام و وضعیت این کشور را از نزدیک نظاره می‌کنم. با توافق به دست آمده و احتمال لغو تحریم‌ها چنین به نظر می‌رسد که ایران به بازار‌های جهانی دوباره خواهد پیوست. حقیقت درباره کشور ایران این است که دوسوم جمعیت این کشور حتی در زمان انقلاب اسلامی به دنیا نیامده‌اند و 56 درصد ایرانیان زیر 25 سال سن دارند. مردم ایران تحصیلکرده و عاشق تکنولوژی جدید و رسانه هستند. همچنین، مردم ایران دسترسی به ماهواره و اینترنت دارند و از مدرنیته لذت می‌برند. علاوه بر این، ساختار یک اقتصاد پر رونق در این کشور وجود دارد از جمله، وجود ذخایر بسیار نفت و گاز، زیرساخت مناسب، وجود وسایل ارتباط جمعی (بر اساس آمار سال 2012، 45 میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند). همچنین بازار فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری ایران دارای کسب‌و‌کار قوی است. حتی با وجود موانع، ایران در سال 2008، محصولات نرم‌افزاری به ارزش چند میلیون دلار را صادر کرد و بیش از 1200 شرکت ثبت شده در حوزه فناوری تکنولوژی در ایران وجود دارد. حتی با وجود تحریم‌ها مردم ایران در سال 2012، 77 میلیارد دلار صرف خرید غذا، 22 میلیارد دلار صرف پوشاک و 5/ 18 میلیارد دلار برای مسافرت هزینه کردند. حال تصور کنید که با آزاد شدن 150 میلیارد دلار بلوکه شده ایران، قدرت خرید مردم چقدر خواهد شد.  احتمال دارد که در اولین قدم سرمایه‌گذاران بخش خارجی در ایران به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با ایران همکاری کنند. (فروشگاه‌های مانگو، بنتون و اسکادا اخیرا فروشگاه‌های جدیدی را در مال‌های ایران افتتاح کرده‌اند.) هر چند در حال حاضر به‌خاطر وجود تحریم‌ها سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌های خود را عملی نمی‌کنند. 
با وجود سال‌ها دست و پنجه نرم کردن ایران با تحریم‌ها، صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران را 16500 دلار برآورد کرد.این به این معنا است که مصرف‌کنندگان ایرانی به طور متوسط، بیشتر از مردم بازارهای نوظهور کشور‌هایی همچون برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی پول برای خرید کالا و خدمات دارند. 

آخرین فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری

هانس هیومز 
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گری کپیتال

من به‌عنوان یک آماتور که تنها اطلاعات اقتصادی و مالی دارد، همراه پسرم به تهران سفر کردم چرا که به نظرم آمد این سفر می‌تواند برای او نیز آموزنده باشد، همچنین مدیر آژانس مسافرتی نیز از من خواست به ما ملحق شود تا در خصوص ظرفیت‌های گردشگری ایران در این سفر اطلاعات کسب کند. تجربه مثبتی از این سفر داشتم و از میهمان‌نوازی مردم ایران متعجب شدم. سطح تحصیلات و کوشا بودنشان در کار از نکات برجسته مردم ایران به شمار می‌رود. من چنین انتظار دارم که وقتی گردشگران و هیات‌های تجاری غربی به ایران سفر کنند از این موضوع متعجب خواهند شد که چقدر از بعضی جهات دو فرهنگ شبیه هم هستند. تعاملات ما در ایران با دیپلمات‌های غربی و تجار، دانشجویان و شهروندان ایرانی بود که بدون شک به ما در این سفر کمک کردند. 
فضای کسب‌و‌کار در ایران بسیار امیدبخش است. یکی از دوستانم که مدیر یک شرکت آمریکایی بین‌المللی است به من گفت وی ایران را آخرین فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد و حق با اوست. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران تنها محدود به نفت و کالا نمی‌شود و بازار‌های دیگر ایران نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است. ایران کشوری است که درآمدی متوسط دارد و با لغو تحریم‌ها این کشور ثروتمندتر نیز می‌شود. حدس من این است که با افزایش قدرت خرید، ایرانیان تمایل به خرید کالاهای غربی خواهند داشت. آمریکا می‌تواند در زمینه صادرات غذا، پوشاک، الکترونیک صنایع خودرو و تکنولوژی صنایع هوایی با ایران همکاری‌های تجاری داشته باشد. علاوه بر این، رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی نیز در فکر ورود به بازار‌های ایران هستند. از طرف دیگر، محصولات کشاورزی و فرش ایرانی هم از محصولاتی است که برای آمریکایی‌ها جذاب است. اما بزرگ‌ترین ظرفیت خالی در ایران به نظر من بخش گردشگری است. ایران تاریخی ژرف و بی‌نظیر دارد که می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد. مناظر دیدنی ایران در خاورمیانه بی‌نظیر است و از همه مهم‌تر آنکه ایران کشوری امن است. من این اطمینان را دارم که اگر کشور‌های مختلف مردم را تشویق کنند تا به ایران سفر کنند، این کشور با خیل عظیمی از گردشگران رو‌به‌رو خواهد شد و ایران تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری می‌شود. سفر‌های ما به شیراز و اصفهان و سیاحت از مناطق دیدنی این کشور مثل پرسپولیس، یکی از بهترین سفر‌های عمرم بود. 
در مورد بدهی‌های معوقه وضعیت را روشن نمی‌بینم. جالب اینجا است که در ایران بازاری برای بدهی‌های معوقه وجود ندارد. در دوره تحریم‌ها با وجود آنکه بسیاری از شرکت‌ها بدهی داشتند و می‌دانستند که پس از لغو تحریم‌ها بدهی‌ها وصول خواهد شد، اما هیچ شرکتی بدهی‌های خود را با نرخ تنزیل به فروش نرساند. من در این فکر هستم که به محض باز شدن بورس تهران به روی شرکت‌های خارجی،از این بازار سهام خریداری کنم. 
بعد از سفرم به این نتیجه رسیدیم که در صورت لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند به بازار‌های جهانی بپیوندد و نیروی کار جوان و فعال این کشور می‌تواند به اقتصاد این کشور رونق بخشد. من بر این باور هستم که گشایش در‌های تجاری برای هر شرکت تجاری وضعیتی برد-برد خواهد بود.
ضرورت هدایت سرمایه‌گذاران

استفن بم
مدیر مطالعات اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا، اتاق بازرگانی صنایع و تجارت آلمان

با لغو تحریم‌ها، اتاق بازرگانی صنایع و تجارت آلمان، در انتظار افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران است. در کوتاه‌مدت میزان تجارت آلمان با ایران می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد، یعنی از 7/ 2 میلیارد یورو به 6 میلیارد یورو خواهد رسید و چنین پیش‌بینی می‌شود که در میان‌مدت حجم مبادلات به بیش از 10 میلیارد یورو خواهد رسید.  ایران منابع طبیعی و جمعیت 77 میلیونی و جوانی دارد. این دو حقیقت باعث می‌شود که بازار ایران برای آلمان هم به جهت کالاهای سرمایه‌ای و هم به لحاظ کالاهای مصرفی در زمره کشورهای جذاب به شمار رود. در مورد زمینه همکاری‌های مشترک باید بگویم که اتاق تجارت و صنعت آلمان پتانسیل بالایی در زمینه ماشین‌آلات، تجهیزات کارگاه، مکانیزه کردن ماشین‌آلات، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و پساب، زیرساخت، ساخت‌وساز، بسته‌بندی، تجهیزات پزشکی، دارویی و همچنین کالاهای مصرفی از جمله غذا، نوشیدنی و لوازم آرایشی دارد. اگر بخواهم پتانسیل سرمایه‌گذاری در ایران را با سایر کشورهای منطقه مقایسه کنم، باید بگویم ایران قوانین سرمایه‌گذاری نسبتا آزادی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از 100 درصد مالکیت در بیشتر بخش‌ها برخوردار باشند. علاوه بر این، باید بر ضرورت ایجاد پایگاهی برای هدایت سرمایه‌گذاران تاکید کنم. 
با فرض لغو تحریم‌ها وجود کمپین حرفه‌ای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند منجر به اشتیاق سرمایه‌گذاران احتمالی شود.  مساله‌ای دیگر برنامه صادرات آلمان است که این بستگی بسیاری به وضعیت سیاسی دارد. در صورت لغو تحریم‌ها شرکت‌های آلمانی احتمالا ابتدا صادرات خود به ایران را افزایش خواهند داد. این موضوع تنها برای صادرات کالاهای مصرفی نیست بلکه برای کالاهای سرمایه‌ای نیز صادق است. سرمایه‌گذاری در کالاهای سرمایه‌ای، متعاقبا اقتصاد ایران را قادر می‌سازد تا خود کالاهای مصرفی مورد نیاز را تولید کند.

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟