توانمندی‌های سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی

موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی

آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌ها مهم، پرجمعیت و آباد ایران است که در گوشه شمال‌غرب ایران واقع شده است. این استان دارای مرز مشترك با جمهوري‌هاي آذربايجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و داشتن موقعيت ويژه جغرافيايي به عنوان چهارراه ارتباطي ايران و اروپا و دروازه مشرق زمین خوانده می‌شود. 

توانمندی های اقتصادی بخش صنعت

آذربایجان‌شرقی یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است و وجود بسیاری صنایع با قابلیت‌های موجود به رونق صنایع و توسعه منطقه کمک شایانی کرده است. 
بیش از 5000 واحد صنعتی فعال در استان وجود دارند که عمده واحدهای صنعتی استان شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی؛ صنایع نساجی و چرم؛ صنایع شیمیایی و سلولزی؛ صنایع کانی غیرفلزی؛ صنایع سنگین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعه‌سازی؛ صنایع خودرو، نیرو محرکه و ریخته‌گری و صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی می باشند. 
وجود منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به وسعت 51000 هکتار، مناطق ویژه اقتصادی، بیش از 50 شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در استان دارد. 

توانمندی های اقتصادی بخش معدن

استان آذربایجان شرقی یکی از مناطق غنی کشور از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی است و بیش از 8 ميليارد تن ذخيره معدني در این استان شناسايي شده است. از جمله مهم‌ترین این معادن کانسار مس سونگون می باشد که یکی از بزرگ‌ترین اندیس‌های مس ایران و جهان به شمار می‌رود. این استان دارای ذخایر منحصربفردی از قبیل نفلین‌سینیت، کائولن، پرلیت، دیاتومیت و ... می‌باشد. 

توانمندی های اقتصادی بخش کشاورزی

استان آذربایجان شرقی با دارا بودن 414 هزار هکتار اراضی آبی و 807 هزار هکتار اراضی دیمی، جزء استان‌های برتر در تولیدات کشاورزی و دامی می‌باشد. از جمله محصولات مهم و عمده استان انگور، زردآلو، سیب درختی، سیب زمینی، گردو، بادام، عسل، گوشت قرمز و ... است. 

توانمندی های اقتصادی بخش گردشگری

استان آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌هاي صنعت گردشگري به دليل برخورداري از جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي و زيست‌محيطي کشور است. این استان دارای 1800  اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی (بازار سنتی تبریز، بزرگ‌ترین سازه آجری جهان با 27 هکتار وسعت و کلیساهای آذربایجان)، 9 اثر صنایع‌دستی دارای مهر اصالت یونسکو، 35 اثر دارای نشان برتر و 80 رشته صنایع‌دستی فعال می‌باشد. از جمله عناوین مهم جهانی مأخوذه این استان می‌توان به اخذ برند جهانی در فرش دست‌باف هریس و اخذ عنوان جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف اشاره کرد. 

توانمندی های اقتصادی بخش خدمات

استان آذربایجان‌شرقی، دارای ارتباطات حمل و نقل جاده‌ای و ریلی وسیع با کشورهای همجوار می‌باشد. همچون راه‌آهن باري و مسافري متصل به كشورهاي تركيه، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان. 
این استان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی در کشور محسوب می‌شود. به منظور پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان، اولین استان در طراحی و اجرای سیستم پنجره واحد سرمایه‌گذاری در کشور می‌باشد که از این طریق سهولت انجام امور سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم نموده است. 

 

گزارش تصویری توانمندی های سرمایه گذاری استان آذربایجانشرقی
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟